تیمی از محققان موزه ملی گرجستان مرکز جدید گسترش هومینیدها یا نخستینیان در شهرداری دمانیسی، در نزدیکی روستای کوِموُ اُزُمانی، کشف کرده اند که قدمت آن به ۱.۷۷-۱.۸۴ میلیون سال می رسد. گفتنی است که این مرکز جدید گسترش هومینیدها در روستای کوِموُ اُزُمانی تنها نقطه گسترش نخستینیان خارج از قاره آفریقا می باشد.

https://cdn.imedi.ge/new/imedinews/G/2109/01/11/12/98/WJEXCT0Cp0yDb9afBB2udg/74686579.jpg

تیمی از محققان موزه ملی گرجستان مرکز جدید گسترش هومینیدها یا نخستینیان در شهرداری دمانیسی، در نزدیکی روستای کوِموُ اُزُمانی، کشف کرده اند که قدمت آن به ۱.۷۷-۱.۸۴ میلیون سال می رسد. گفتنی است که این مرکز جدید گسترش هومینیدها  در روستای کوِموُ اُزُمانی تنها نقطه گسترش نخستینیان خارج از قاره آفریقا می باشد.

از آثار باستانی کشف شده شواهدی بدست آمده است که علاوه بر محوطه باستانی معروف دمانیسی، یک سایت ماقبل تاریخ دیگر با اهمیت جهانی در گرجستان وجود دارد. کاوش های باستان شناسی، به همراه فسیل های جانوران  که به خوبی حفظ شده اند، آثار باستانی دوران پارینه سنگی اولیه (۱.۷۷-۱.۸۴ میلیون سال) را از جمله ابزار سنگی و غیره آشکار کرده است. سایت دیرینه شناسی" اُرزُمانی" از دهه ۱۹۶۰ برای محققان شناخته شده است. در سال ۲۰۱۰ ، گروهی از محققان گرجی و فرانسوی پیشینگی این سایت را با روش قدمت مطلق بنای دیرینه شناسی تعیین کردند. نتایج این تحقیق در مجله معتبر بین المللی منتشر شده است

از ۲۰ آگوست جاری، یک گروه علمی بین المللی با مشارکت دانشمندان و دانشجویان گرجستانی و آمریکایی برای مطالعه این سایت در حال مطالعه هستند. این کشف، از نظر علمی متخصصان گرجی و خارجی بسیار مورد توجه است، زیرا ثابت می کند که قفقاز جنوبی، به ویژه منطقه اطراف شهرداری دمانیسی، توسط گروه هایی از هومینیدهای باستانی (Homo erectus) که از آفریقا به اوراسیا مهاجرت می کردند، به طور گسترده فرا گرفته بود.

کد خبر 9105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =